Noorwegen, first impressions - Reisverslag uit Follebu, Noorwegen van Steffen Bakker - WaarBenJij.nu Noorwegen, first impressions - Reisverslag uit Follebu, Noorwegen van Steffen Bakker - WaarBenJij.nu

Noorwegen, first impressions

Door: Steffen

Blijf op de hoogte en volg Steffen

04 Augustus 2013 | Noorwegen, Follebu

Zoals aangekondigd hier een verslag van mijn indrukken tot dusver in Noorwegen. Twee week geleden ben ik met mijn vader in de camper vertrokken richting de eerste bestemming: Oslo. Hier hebben we op de woensdag onze ogen uit gekeken in het Fram- en Kon Tiki museum en Vigeland park. Aangezien beide musea de moeite waard waren raad ik de onwetenden aan om eens op Google informatie in te winnen. Zo is er in 2012 trouwens een film verschenen over Thor Heyerdals Kon Tiki expeditie. Uiteraard heb ik deze de afgelopen week bekeken. Enig nadeel was dat alles in het Noors was, wat er toe leidde dat ik aan de dialogen een eigen interpretatie kon geven. In ieder geval, na het korte bezoek aan Oslo zijn we op die avond erg vriendelijk opgevangen door een vriendin van mijn ouders wonende op een prachtige, authentieke, groteske boerderij in Løten.
Inmiddels zit ik circa anderhalve week op een boerderij in Follebu, waar ik via www.workaway.info bij terecht ben gekomen (Takk Tammeloinie voor de tip). De intentie was om alvorens ik naar de Folkehøgskule in Seljord zou gaan, alvast wat aan de Noren te wennen en tevens iets van de taal op te pakken. De tijd zal leren of dat gaat lukken, maar de keus om hier heen te gaan is in ieder geval geen verkeerde geweest. Mijn dagen bestaan tot dusver uit een aantal uren werken per dag, waarbij je kunt denken aan het voeren van de dieren, werken in de groente/kruidentuin, gras maaien, hekken slopen dan wel opbouwen, verven, koken voor de rest van de aanwezige personen (kom ik nog op terug) en vele andere klusjes. Ondertussen is het trouwens het merendeel van de tijd schitterend weer en is het ontzettend lekker om buiten te werken en te luisteren naar het voortkabbelende geluid van o.a. de nieuwe albums van Kurt Vile, Alela Diane & Gregory Alan Isakov. Dit alles uiteraard binnen je eigen planning en wanneer je er zin in hebt. Deze vrijheid leidt er toe dat ik inmiddels in de omgeving heb gewandeld/hardgelopen/gefietst, een nieuwe (portable) gitaarstandaard heb gebouwd, veel muziek (samen) heb gemaakt, verschillende cakes heb gebakken, Kubb (topspel!) veelvuldig heb gespeeld en vandaag een dag met Pieter heb meegereden op de melkwagen. Dan kom ik dus bij Pieter. Pieter is een Nederlander, werkt hier al een aantal jaar en woont in een studio in de kelder van de boerderij. Na zijn bachelor Psychologie te hebben gehaald in Utrecht heeft hij besloten om hier truckdriver en buschauffeur te worden, of zoiets. Je kunt er een boek over schrijven, maar het is in ieder geval een topgozer om om je heen te hebben, mee te converseren, bier te drinken en mee te schaken. De tocht van vandaag was trouwens bizar mooi, waar met name de hoogvlaktes een eervolle melding verdienen. De boerderij is van Anne-Helene, maar die is nu met haar dochter Konstanse in Zweden, en de andere dochter, Thea, zit bij een vriendin in Spanje. Dan is er nog Adolfo, de Spanjaard, hier op de boerderij en af en toe Tommy, de vriend van Anne-Helene. Aangezien ik inmiddels al veel meer heb opgeschreven dan van origine de intentie was, zal ik over hun in een volgend bericht eventueel wat uitweiden. Moi.
PS ik zal gelijk een aantal foto's proberen up te loaden
PPS er gaat niets boven Groningen

  • 05 Augustus 2013 - 07:42

    Nynke:

    ha steffen! wat leuk om je verhaal te lezen en de foto's te zien! wat is het daar prachtig zeg!
    geniet nog lekker verder!
    gr. Nynke

  • 05 Augustus 2013 - 18:48

    Jeanette:

    Hi Kanjers,

    Wat gaaf dat jullie samen op pad zijn in het prachtige Noorwegen. In 1994 heb ik ook een campertrip gedaan en het was fantastisch: Begonnen in Stavanger, Nigardsbreen(gletsjer beklommen) Bergen, Prekestoele(?) beklommen, Geirangerfjord, via Lillehammer naar Oslo en de musea zijn inderdaad indrukwekend net zo als het Vigeland heel veel plezier! Jeanette

  • 06 Augustus 2013 - 23:14

    Michiel Tammeling:

    Jojo Bakkermans!
    Klinkt goed man. Ik ga proberen op mijn volgende bestemming ook wat meer in de omgeving te bekijken. Bergen zijn echt heel vet, hoop voor je dat jij ook een paar in de buurt heb. Check je bij je volgende verhaal!

  • 13 Augustus 2013 - 22:27

    Hennie:

    Heb vandaag ook prachtige foto's gezien van de plek waar jij nu zit. Echt mooi! Geniet van je tijd nog even daar op de boerderij! XX Hennie en co

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Follebu

Follebu

Working

Recente Reisverslagen:

01 September 2013

Bliss

04 Augustus 2013

Noorwegen, first impressions
Steffen

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 6150

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 Mei 2014

Seljord

22 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Follebu

Landen bezocht: