Bliss - Reisverslag uit Follebu, Noorwegen van Steffen Bakker - WaarBenJij.nu Bliss - Reisverslag uit Follebu, Noorwegen van Steffen Bakker - WaarBenJij.nu

Bliss

Door: Steffen

Blijf op de hoogte en volg Steffen

01 September 2013 | Noorwegen, Follebu

Aangezien mijn vorige blog dateert van een maand geleden, is er sindsdien veel veranderd. Zo ben ik inmiddels een week begonnen op Seljord Folkehogskule. Hier zal ik hopelijk de komende dagen wat over kunnen schrijven, mocht ik er de tijd voor vinden. Voor nu een korte samenvatting van de laatste 3 weken op de boerderij in Follebu. Mijn excuses alvast voor de lange (bij)zinnen, maar het blijkt aardig moeilijk te zijn om alle indrukken volledig, doch kort en bondig weer te geven.

Zoals eerder vermeld bestonden mijn dagen grotendeels uit een aantal uren werk, om daarna aan de rest van de dag zelf invulling te geven. De werkzaamheden waar ik mee bezig ben geweest hebben zich uitgebreid met het stucen van muren, het neerhalen van betonnen scheidingswanden, het heien van palen en bovenal het ‘shit shovel’en’ (video-materiaal binnenkort beschikbaar). Je begrijpt, na zulke inspannende werkzaamheden is het van groot belang om weer goed te relaxen. De momenten in de namiddag in de zon in de ligstoel op de veranda met prachtig uitzicht over de vallei met een koud pilsje in de hand en oordopjes in de oren waren dan ook van onschatbare waarde.
De dure en spaarzame biertjes, die daarentegen wel duizendmaal beter smaken dan de lauwe pilsjes die je normaal gesproken tot in de vroege uurtjes in, pak hem beet, de tap naar binnen werkt, moeten uiteraard er ook weer afgesport worden.
Zo kwam ik, terwijl ik zoals Kamiel Maase in zijn beste dagen een beste marathon aan het hardlopen was, een jongen tegen van het plaatselijke voetbalteam Guisdal/Follebu U19, dat merkwaardig genoeg op het een na hoogste niveau speelt. Van het een komt het ander en in de opeenvolgende weken heb ik een aantal keren mee kunnen trainen met G/F U19, onder leiding van de begeesterde Kroatische trainer Igor, die met zijn halfbakken Noors (Jobbe, Jobbe! Konzentrazioneee!) meermaals voor komische situaties zorgde.
Tevens heb ik voor het eerst op een peerd galloppeerd, wat toch wel een bijzondere ervaring was en daarnaast mij een stuk meer begrip heeft opgeleverd voor de mensen die het aandurven om op zijn machtig mooi beest te gaan rijden.
Ten slotte wil ik nog stilstaan bij het laatste weekend van mijn verblijf in Follebu. Anne Helene heeft mij toen samen met Adolfo aka ‘La Cabra‘ en Tommy ‘LingoSensei’ meegenomen naar hun mountain farm, op een half uurtje rijden van mijn normale woonplaats. Aangezien Noorwegen een ontiegelijk groot land is met relatief weinig inwoners is er veel ruimte beschikbaar. Zo heeft een groot deel van de bevolking wel ergens een soort van vakantiehuisje in de natuur (mountain cabin), om hier hun feest- en vakantiedagen met familie en vrienden in alle rust door te brengen. De mountain farm van de familie Toft is gelegen op een prachtige hoogvlakte en bestaat uit een aantal losse hutten. Het vermelden waard is dat een van deze gebouwen uit de zestiende eeuw stamt en daarmee het oudste gebouw in de omgeving is. In deze omgeving hebben we een prachtige tocht naar een bergtop in de omgeving gemaakt. Lopende door dit gebied met ietwat lage vegetatie, droomden mijn gedachtes af en toe weg naar de scene uit The Lord Of The Rings waarin Gimli, Legolas & Aragorn door Rohan lopen in achtervolging van een groep Orcs die Merry & Pippin gevangen hadden genomen, terwijl de soundtrack van de film op de achtergrond klonk. Ondanks de lage vegetatie groeide er niettemin een groot aantal struiken met overheerlijke bosbessen, waar wij dan ook van hartelust van aten. Bovendien vonden we temidden van een moeras een groot veld met de zeldzame Molte bessen. Eenmaal op de top aangekomen was het summum op de summit zonder enige twijfel de dampende kop koffie tezamen met een KvikkLunsj, terwijl je een prachtige uitzicht over de gehele omgeving had (zelfs de besneeuwde pieken van Jotunheimen). Pure Bliss! Ha det og vi snakkes.

PS Aangezien mijn computer gedeeltelijk gecrasht is, ben ik momenteel niet in staat om foto's up te loaden. Hopelijk vind ik hier binnenkort een oplossing voor.

  • 02 September 2013 - 13:31

    Titia:

    Hei Steffen, Det go der ganske bras med dine Norske erfaringer. Morsomt, jeg liker det!
    Jeg ser frem til neste rapport med bilder. Takk så mye for dette,
    Titia

  • 02 September 2013 - 17:19

    Gijs Scholten:

    Hoi Steffen. Prima en leuk verhaal van je. Uit alles klinkt dat je het prima naar je zin hebt. Dat is fijn voor je. Geniet er van en ik wens je ook een prima start op Seljord.

    Groeten Gijs Scholten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Follebu

Follebu

Working

Recente Reisverslagen:

01 September 2013

Bliss

04 Augustus 2013

Noorwegen, first impressions
Steffen

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 6145

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 Mei 2014

Seljord

22 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Follebu

Landen bezocht: