Seljord Folkehøgskule - Reisverslag uit Seljord, Noorwegen van Steffen Bakker - WaarBenJij.nu Seljord Folkehøgskule - Reisverslag uit Seljord, Noorwegen van Steffen Bakker - WaarBenJij.nu

Seljord Folkehøgskule

Blijf op de hoogte en volg Steffen

11 September 2013 | Noorwegen, Seljord

Seljord! Een lange tijd naar toe gewerkt, maar inmiddels ben ik al een dikke twee week hier op de Volkshogeschool. De tijd vliegt werkelijk waar, wat met name aan het feit ligt dat elke dag vol zit met alleen maar interessante en vaak nieuwe bezigheden. Ik geloof dat ik nog geen moment op mijn kamer even rustig een filmpje heb gekeken, op de documentaire 'De Tour van Bauke' na dan. Het merendeel van de vrije tijd die beschikbaar is gaat op aan sociale bezigheden, sporten en in het bijzonder, (gezamenlijk) muziek maken.
Enfin, ik zal nu proberen een enigszins gestructureerd en chronologisch verhaal te schrijven om een duidelijk beeld te schetsen van waar ik me hier zoal mee bezig houd.

De eerste week stond in het teken van een algemene introductie en kennismaking met alles en iedereen op de school. Zo hadden we een driedaagse Bli-kjent-tur, oftewel een leer-elkaar- kennen-trip. Tijdens deze dagen was er de mogelijkheid om te vissen, te kanoeen, op bessenpluktocht te gaan, te wandelen of wat dan ook. De tweede week ben ik voornamelijk met mijn eigen richting op pad geweest. Zo hebben we een introductie tot klimmen gehad, waar we hopelijk binnenkort meer mee gaan doen. Maar het mooiste deze week was toch wel de driedaagse Sykletur. Overdag fietsen in een waar mountainbike-mekka (Heimdalsheia), om daarna af te koelen in een natuurlijk zwemparadijs (Nissedal) en vervolgens ‘s avonds buiten onder de sterrenhemel te overnachten. Enig minpuntje waren de in grote getale aanwezige muggen die mij twee redelijk onrustige nachten bezorgden. Tevens waren de vele ontmoetingen met de Noorse grond niet altijd even plezant. Als Nederlander ga je blijkbaar soms iets te zelfverzekerd een afdaling in terwijl de controle over de fiets nog niet optimaal is, waar de Noren daar netjes afstappen of de remmen iets beter gebruiken.

De structuur van de school ziet er, op een groot aantal uitzonderingen na, ongeveer op de volgende manier er uit:
Op de campus zijn er in totaal 6 huizen, kwa grote van de individuele kamers ook wel te vergelijken met barakken, waar je met een mannetje of 15 in zit. Met mijn huis ‘Midtgard’ hebben we na de eerste week een kort optreden gegeven voor de rest van de school en op dit moment zijn we bezig met een korte film die we vrijdag vertonen. Naast de indeling op het gebied van huizen, ben je ook ingedeeld in een van de 6 linjes (richtingen). Te weten, ‘Musikk - Live’, ‘Bildekunst’, ‘Musikal - Broadway’, ‘Singer/songwriter’, ‘Ekspedition’ en mijn eigen richting ‘Friluftsliv’. Op de woensdag, donderdag en vrijdag heb je een programma met je eigen richting. Voor mij betekent dit dat ik deze dagen waarschijnlijk veel weg ben op tripjes. Op de maandag en dinsdag zijn er keuzevakken die voor iedereen beschikbaar zijn. Het eerste half jaar volg ik Musikproduktion, Sammspiel (samenspel in band), Kniflaging (mesmaken), Veslekor (kleinkoor) en Strikking (ja, dat betekent breien). Naast mijn keuzevak Veslekor zingen we op deze dagen ook met de gehele school in het storkor.
Hetgeen me deze eerste twee weken het meest is bijgebleven is dat het heerlijk is om buiten bezig te zijn, creatieve dingen te doen en bovenal, al deze dingen samen te doen met een ontzettend diverse, vrijdenkende en vriendelijke groep mensen.
Ik geniet van elk moment en kijk uit naar de vele dingen die nog op het programma staan.
Ha det bra!

  • 26 Oktober 2013 - 09:00

    Bregtje Miedema:

    Volgens mij vermaak je je kostelijk, Steffen! Groetnis fanôf Weardebuorren, Bregtje (FB-loos;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Seljord

Seljord

Seljord Folkehogskule

Recente Reisverslagen:

05 Februari 2014

Ski avonturen

17 November 2013

De geur van furu

11 September 2013

Seljord Folkehøgskule
Steffen

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 6133

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 01 Mei 2014

Seljord

22 Juli 2013 - 25 Augustus 2013

Follebu

Landen bezocht: